Att rösta -demokrati?
Jag skriver i min presentation om att jag brinner för barns delaktighet. Jag tänkte att jag skulle förklara detta lite mer... För mig betyder delaktighet att barnen själva får möjlighet att driva sina processer, utifrån det de är nyfikna på genom flera olika uttryckssätt.
Förskolan som en demokratisk mötesplats. Hur är en sådan förskola? Inflytande är ett begrepp som ofta används, och ibland hamnar vi i diskussioner om att till exempel att rösta. Men jag vill gå längre.... jag vill ge barnen förutsättningar till delaktighet över sin egen vardag, sitt eget utforskande vilket även innefattar lek naturligtvis. Lekens betydelse får nog bli ett eget inlägg så småningom!
Genom att bygga upp en kultur och organisation av att det är barnens frågor som styr innehållet i vår vardag menar jag att vi bidrar till att ge barnen delaktighet. Vi främjar deras nyfikenhet, vi erbjuder dem material för att undersöka deras frågor, vi ser till att deras tanke kan delas med fler barn i gruppen. Listan över hur jag och mina kollegor byggt upp denna kultur kan göras längre än så. Men jag menar att det är själva grunden i hur vi arbetar som indirekt och/eller direkt ger barnen delaktighet över sin egen vardag.
Jag vill att det ska vara större än att på samlingen rösta om man vill gå ut eller vara inne. Om vi bygger upp en organisation där vi tillsammans bestämmer dagens innehåll mer specifikt, utifrån pedagogernas grundtankar, som i sin tur bygger på barnens görande och nyfikenhet tror jag att vi ger barnen de bästa förutsättningarna.
Jag tror dock inte alltid att barnen kan dra paralleller från att de blir drivande i processerna, att det är barnens nyfikenhet och frågor vi går på till att tänka att de är med och bestämmer. Får ett barn frågan vem som bestämmer är det nog ofta chefen eller våra namn de nämner. Med tillägg att de bestämmer vissa saker.
Förskolan som en demokratisk mötesplats, hur formar vi en sådan nu och i framtiden?
Kommentarer
Skicka en kommentar