Barnens erfarenhetsvärld

Som pedagog tycker jag att det är oerhört viktigt att hänga med, vara intresserad av och sedan ta tillvara barnens erfarenheter. Vad är "hett" i deras värld? Just nu är det dessa "Fidget spinner". Många barn har dem och tar med sig dem till förskolan. På vissa skolor och förskolor sätts de upp förbud. Jag tänker tvärt om! Jag är intresserad av vad barnen gör och hur de gör... Någon kanske tycker att det är synd om de barn som inga har. De blir osams och leksaker hemifrån är bara till problem! Ja, det är inte helt enkelt. Jag tror dock att vi i längden vinner mycket på att vara tillåtande och nyfikna. Jag tänker också att när konflikter uppstår är det ett tillfälle till lärande, vi löser dem tillsammans. Jag tror att dessa barn som till exempel inte har spinners ändå kan känna sig som en del i gemenskapen på förskolan, om vi pedagoger är med, är uppmärksamma och förhåller oss till detta med ödmjukhet. Vi kan då också få barnen att låna ut, prova tillsammans eller varför inte tillverka egna? Jag har sett ett exempel från en skola där de välkomnade detta fenomen med "spinners" genom att först googla och titta på tricks, för att sedan tillverka egna! En teknisk utmaning. Har också läst veckobrev där de förbjuder eleverna i förskoleklass att ta med sig Fidget spinner. Men på måndag tar jag med mig min egen spinner till jobbet! Så det så! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Varför och hur -om trappornas möjligheter!

Att organisera för flexibilitet!