Sommarläsning del 1

Jag jobbar nu min sista vecka på den förskola som varit mitt jobb i över 8 år. Sommarläsningen får i år bestå av att läsa gamla anteckningar, de allra bästa anteckningarna! Jag har två A5 kollegieblock där det finns många kloka tankar som jag och mina närmaste tänkt, ibland tillsammans med Per Bernemyr (Reggio Emilia institutet). 

Trots dessa värdefulla anteckningar gör jag precis som vanligt också. En skönlitterär bok och en arbetsrelaterad bok är på väg med posten. Men åter till anteckningarna. Jag tänkte bjuda på några rader:

"Pedagogisk dokumentation är inte att anteckna ordagrant. Pedagogisk dokumentation är att träna känsligheten för det som barnen tycker är viktigt. Det är ett sätt att träna upp lyhördheten för vad vi vill göra oss lyhörda för". 

När vi lade bort penna och papper och gjorde oss nyfikna och gick i större dialog med barnen blev det på ett annat sätt. Istället började vi anteckna några rader efteråt. De mest intressanta, det som stack ut. 

"Det intressanta är VAD vi gör TILLSAMMANS". Jag kan lägga till "huret" också. Tillsammans förekommer väldigt ofta i mina anteckningar. Det är själva kärnan. Gruppen, men individerna i den. Detaljerna som bildar helheten. 

Delakulturen som växter fram i våra barngrupper var något magiskt. Men där fick vi också tänka kritiskt kring vårt agerande. "Lyfta alla kategorier av barn. Kämparna!" Många gånger, om inte alla, så pratade vi med Per om barnen med särskilda rättigheter. Hur gjorde vi för att lyfta deras styrkor? Hur arrangerade vi de mindre grupperna?  Många detaljer som bildade en helhet som fungerade allt som oftast. 

Organisation och struktur. Det var bog ändå den största förändringen. Vi gick från fasta grupper till att tillsammans välja ut grupper på våra morgonmöten. Även här blev det många reflektioner kring huret. Men detta arbetssätt växte sig så starkt att Brolunda arbetar så fortfarande. Vi behöver alltid förfina våra tankar om det. Pedagogens agerande, pedagogernas prognos är viktig. Det är inte morgonmöten där barnen fritt väljer aktivitet. Målet är dialogen, förhandlandet, våra erbjudanden för att grupperna ska bli gynnsamma. "Vi styr för att barnen ska kunna blomma". 

Det var några viktiga tankar som jag nu försöker sammanfatta. Det återstår att se hur mina erfarenheter kan komma att utvecklas tillsammans med andras. Det är som sagt när tankar möts, som nya kan uppstå! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Varför och hur -om trappornas möjligheter!

Att organisera för flexibilitet!