Undervisningsbegreppet

En kollega visade mig Lärarnas tidning (nr 7, 2017) idag, och artikeln "D som i Djursholm". Jag slängde mig över artikeln när jag kom hem, eftersom jag tänkte att jag måste försöka förstå detta...

Här pratar de om "undervisning" som att "jag lär dig det du inte redan vet". De använder begrepp som lektionspass och fri lek som åtskilda. Vad är ens "fri lek"? Något skaver i mig kring detta begrepp. Jag tror att det är ytterst viktigt att vi är närvarande i barns lek. Inte alltid fullt deltagande, men närvarande och lyhörda för vad som sker. Men begreppet är lite märkligt och jag tror pedagoger tänker olika och agerar olika när det handlar om fri lek. Nog om det, för nu...

Läraren i artikeln pratar om sin verksamhet som att förskollärare lär ut medan jag tänker att vi befinner oss i ett kollektivt lärande. Vi lär tillsammans och det är det här som är vår styrka! 

En ny läroplan för förskolan ska skrivas, där undervisningsbegreppet ska tydliggöras. Det verkar behövas då vi tolkar den på många olika sätt. Frågan är hur Skolverket kommer att tolka begreppet när det gäller förskolan?


Jag tror att det är bra att begreppet undervisning tydliggörs. Jag är för att använda ordet, men frågan hur vi gör och vad det betyder kan vi problematisera... 

Jag tänker att vi undervisar så som vi gör idag, men då gör vi på ett helt annat sätt än så som de gör i exemplet i artikeln. Jag undervisar när jag har en dialog med barnen, när vi söker svar på en fråga tillsammans eller provar en teknisk lösning. När jag utmanar med en fråga, när vi leker en rollek, när vi målar eller skapar på annat sätt. När vi arbetar processinriktat/projekterande så undervisar vi. 

Vi reflekterar mycket kring våra miljöer och där går synen om "ämnesövergripande" hand i hand. Vi har inte matematik på en plats bara, den finns överallt. Vi har inte teknik/fysik/språk på en plats heller. Här tänker jag att vi skiljer oss från de flesta skolor där de har ämneslektioner. Men vi undervisar "ämnesövergripande" och reflekterar ändå mycket kring det ämnesinnehållsliga. I förskolan/skolan i artikeln hade de ämnespass. Det kan låta provocerande säger de... Ja, jag erkänner att jag blir lite provocerad. Vi tänker olika, utifrån olika teorier och bakgrunder gissar jag. 

Jag tänker också att inkludering är viktigt. Att alla barn ska ha rätt att lyckas! Om vi tar en leksituation där ett barn behöver stöd och hjälp för att kunna delta, är det förskollärarens uppgift att stötta och vara lyhörd för vad som behöver göras i form av stöd. Språkligt, genom förklaringar, dialog och medlare? Jag tänker att jag undervisar i en sådan situation. I denna förskola/skola skilde de alltså på sådan lek och arbetspass. Precis som att lek inte är undervisning/lärande. 


Ingrid Pramling Samuelsson säger att vi måste förstå att vi redan undervisar! Ja, jag tänker att det är det vi gör! Jag hoppas att vi får fortsätta så också!


En länk där kloka pedagoger diskuterar begreppet undervisning, mer utifrån hur jag också tänker; 


Här tänker jag att det är något helt annat, än artikeln i Lärarnas tidning. Här går man på barnens intresse. Här tänker man att undervisningsbegreppet i förskolan är något annat än katederundervisning. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Varför och hur -om trappornas möjligheter!

Att organisera för flexibilitet!