Att arbeta processinriktat/projekterande, vad innebär det för mig/dig/oss?

Nu är jag installerad på min nya arbetsplats. Jag trivs jättebra. Det är dock en del nytt att sätta sig in i, men samtidigt mycket som jag känner igen. 

På vår samling/morgonmöte i morse valde vi ut grupper med hjälp av olika foton som familjerna mailat oss. Det är en sommaruppgift som de fått innan sommaren som handlar om en upplevelse i naturen, en naturbild. Vi hade alltså tre olika inspirationsbilder att tänka om, och utforska. En grupp målade, en grupp lekte i vårt bygg och konstruktionsrum och en grupp gick ut för att spana efter fåglar. Ett barn höll i bilden som föreställde en liten hackspett som tittade ut från sitt bo i trädet. Med ett bestämt mål i sikte gick vi ut. Det var dock inte många fåglar som höll sig framme. Men det var inte det som var poängen. Här tänker jag att vi har startat. Vi undersöker frågor på olika sätt, och dessa kommer att utvecklas efter barnens intresse, kommentarer, reaktioner och göranden. Vill vi spana efter fåglar finns det fler tillfällen! 

Jag tänker att organisationen är viktig. Att vi organiserar för att möjliggöra att barnen är huvudpersoner. Det kan verka en aning rörigt när vi har morgonmötena, men allt eftersom vi pedagoger kommer in i arbetssättet och när vi har hunnit reflektera kring vilka frågor vi går vidare med tror jag att det blir superbra! Det är komplext det här med gruppindelning. Det görs kompromisser kring barnens vilja och våra tankar om vilka barn som passar extra bra ihop. Vilka som kan vara gynnsamma för varandra, ömsesidigt. Det är något som krävs för att veta detta, nämligen tid. Tid att få prova, tid att få hålla på. Både för oss och för barnen. 

Det är såhär jag är van att arbeta, och det är en av de ingredienser som jag tänker finns med i ett projekterande arbete. Vi vet inte exakt var vi är påväg... vi vet inte exakt vad vi ska göra varje dag... men dessa bilder kan vara en start! Jag pratar om organisation, men är medveten om att detta sätt att arbeta kan upplevas som ostrukturerat. Men jag tänker att det är viktigt att organisera kring frågorna, funderingarna eller våra tolkningar om det barnen undersöker. Att vi möts i olika konstellationer och att barnen får möjlighet till en uppsjö av olika estetiska uttryck är värdefullt. Det är viktigt att få återkomma, prova flera gånger under hela dagen. 

Självklart finns det många andra ingredienser, bland annat miljö och material. Pedagogisk dokumentation  osv. 

Välkommen höst! Nu återstår att se vilka spännande processer som startar...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Varför och hur -om trappornas möjligheter!

Att organisera för flexibilitet!