Trappan som mötesplats -varför?

Jag arbetade på en annan förskola i en annan del av Södertälje mellan 2009-2017. Den förskolan hade från början en grund som var lika på alla avdelningar vad gäller möbler. Byggbord och mötestrappa fanns på alla avdelningar. Jag har vant mig vid det arbetssättet och förhållningssättet kopplat till dessa möbler, så som jag förknippar med möblerna. Jag ser så många fördelar och vill inte vara utan något av det. 

Därför blev det naturligt för mig att berätta för mina nya kollegor om detta, och redan i augusti lyckades jag hämta hem en gratis färdigmålad ”soffa” hittad på Blocket. Jag tänker att det här är en bra och billig lösning. Naturligtvis finns det snyggare trappor, och de allra snyggaste hittar man på förskolorna i Reggio Emilia. 

Vilka fördelar ger en trappa? Hur kan den vara ett tillägg i miljön? Vad blir skillnaden mot att ha samling/möte på trappan istället för på mattan? 

Vår trappa på avdelningen har en central funktion. På morgnarna samlas vi där för att starta igång vår dag. Senare på dagen efter olika aktiviteter, återsamlas vi där för att tillsammans reflektera över förmiddagens aktiviteter. Kanske läsa en bok. Ibland använder vi dokumentationer från förmiddagens arbeten och tittar gemensamt på, ibland berättar några barn vad de har gjort i sin grupp. Vi samlas på trappan innan lunchen för att i mindre grupper kunna gå ut till buffén i rummet intill. 

Varför behöver man samlas tillsammans? Vad finns det för värde i det? Jag tänker att det är en bra metod som skapar tydlighet och struktur för vår verksamhet. Barnen känner igen sig och kan rutinerna, även om innehållet ändras varje dag. Allas delaktighet ökar också genom att man får delta aktivt.

Måste samlingen ske på just en trappa? Kan man inte sitta på rund matta? Jo, det kan man naturligtvis, men det finns fördelar med trappan. Formen, att den går i en vinkel, gör att alla blickar per automatik styrs mot "scenen" samt att barnen kan se varandra. Att den går i två nivåer gör att barnen fritt kan välja att sitta på kanten lite vid sidan av. De kan sätta sig i centrum om de vill, allt efter personlighet och humör. Man kan välja att vara både publik och aktör. Man bygger upp stämning och förväntan, "något kommer att hända". Man samlar gruppens fokus framåt. Alla barnen ska kunna känna delaktighet på trappan. För oss pedagoger är det mer ergonomiskt tänker jag, eftersom vi kan sitta med på trappan eller på rullpall framför. När vi läser en bok kan man vända boken så att de flesta barnen ser, samtidigt som du läser. Här är bygg och konstruktion i nära anslutning till trappan, och byggen kan ske även på trappan. 

Ja, jag vill inte arbeta utan trappa, och nu har vi vår alldeles egna förskolesnickrade mötestrappa! Välkomna att ta plats! Den här varianten kostade 229kr. Vi har köpt laminatgolv på Rusta, två förpackningar för 50kr/st. 129kr för underlaget (sådant man har under golv då det är ljuddämpande). 







Kommentarer

  1. Hej! Kan du skriva ett inlägg om hur möten på förskolan går till? Har ni en fast agenda med återkommande punkter, är det barnen som väljer vad som ska tas upp, hur i så fall?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Varför och hur -om trappornas möjligheter!

Att organisera för flexibilitet!