Boksamtal!




Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt 
I Södertälje arbetar vi med boksamtal. Vi har haft centrala utbildningar i SOKA (språk och kunskapsutvecklande arbetssätt) och boksamtal är en del i detta. Jag går just nu en version av SOKA-utbildning tillsammans med en kollega och rektor. det är ett par träffar på hösten och ett par på våren, med uppgifter att göra och tänka kring däremellan.

Syftet med boksamtal och SOKA över huvud taget är såklart att stärka det talade språket. Med boksamtalet som ett verktyg vill vi öka förståelsen för innehållet i boken och ge barnen möjlighet till reflektion. Vi vill ge tid för att både ”intrycka” och ”uttrycka”. Jag tänker att tanketiden, tid till att tänka, är betydelsefullt. För några år sedan var det på tapeten med att ”språkduscha” utifrån Veli Toumelas fem språkprinciper. Jag tänker att vi har kvar våra erfarenheter i det arbetet, vi behöver inte förkasta det helt, men vi behöver tänka till kring hur vi gör. Det blev lätt så att vi pedagoger pratade för mycket, och glömde den viktiga tiden för att få tänka och låta barnen uttrycka sig. Det finns såklart fler viktiga parametrar när det handlar om SOKA. Vi pratar olika sorters ord och ordklasser. Det handlar om ett medvetet arbete kring språk, kort och gott. Ett medvetet byggande med både ”stenar” och ”murbruk” dvs både ord från de vanliga ordklasserna, tex substantiv och murbruket som för själva meningen samman. De där små mellanorden ”därför att”, ”vid sidan av” osv.

Hur vi gör boksamtal med 1-2 åringar
Vi startar med att berätta om vem som är författare och illustratör, samt bokens titel. Vi använder den fysiska boken och läser i, och till detta har vi rekvisita. Just nu läser vi boken ”Alla får åka med”. Det är tredje boken för denna termin. Vi har alltså läst varje bok i ca 6 veckor.

Vi låter barnen tänka kring vad de tror att boken handlar om, innan vi läser. Vad berättar bilderna för mig? Barnen har nu lärt sig denna bok, och kan berätta att ”tomten hänger” ”pojken ramlade” osv. Vi har rekvisitan tillgänglig och låter barnen leka boken. Som komplement har vi även boken i Pollyglutt, och där finns möjlighet att lyssna på olika språk. Vi använder alltid TAKK ihop med sagan när vi läser.

Efter läsningen kan man, beroende på ålder prata om bokens innehåll och fördjupa tankarna. Det finns många sätt att reflektera på; teckna bokens innehåll, lek bokens innehåll med rekvisita, gör sagan i appen Puppet pals! Detta provade vi lite idag, och har en tanke om att utveckla vidare i vår. Med de lite äldre blir det ju på ett annat sätt. Ta vara på barnens frågor, problematisera innehållet. Varför gjorde flickan så? Varför blev pappan ledsen?

Boksamtal som en del av morgonmötet 
I mitt förra blogginlägg skrev jag om morgonmöte. På min avdelning har vi boksamtal som en del av morgonmötet. Men naturligtvis kan dessa boksamtal äga rum när man tycker att det passar, och beroende på vad man vill göra, om man vill fördjupa reflekterandet med tecknande eller digitala verktyg passar det bra efter själva morgonmötet, eller varför inte efter vilan så som jag gjorde idag.

Vi samlas på trappan 08:45 och äter frukt och läser den bok som vi har boksamtal kring. Vi dukar upp med rekvisita. Efter boksamtalet övergår vi till det andra syftet, nämligen att dela in barnen i mindre grupper. Det kan ni som sagt läsa mer om i föregående inlägg!

Projekt morgonmöte!
Jag pluggar Magisterprogram i praktisk kunskap, och ska i vårens kurs driva något slags projekt på min arbetsplats. Det kan vara något man känner går att utveckla på den egna förskolan. Jag är just nu inne på idén kring morgonmöte! Tänker att det skulle vara mycket intressant att fördjupa våra tankar tillsammans. Att låta kollegorna dokumentera morgonmötet för att sedan dela med sig av detta material. Då får vi möjlighet att problematisera och fördjupa våra tankar kring hur vi gör och varför. Eftersom våra morgonmöten innehåller både boksamtal och det komplexa i att dela in barnen i mindre grupper så kan det bli ”två flugor i en smäll”. Vi behöver utveckla båda delarna!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Varför och hur -om trappornas möjligheter!

Att organisera för flexibilitet!