Att starta ett förändringsarbete i de pedagogiska miljöerna!

"Jag vill förändra! Mina kollegor verkar inte förstå behovet av att förändra. De tycker att vi har det så fint och bra! Var ska jag börja? Hur ska jag göra?"

Oftast är det på Instagram en ny idé föds kring ett blogginlägg. Jag har så otroligt många fina följare och får också höra mycket positivt från dem! Ibland kommer vi in på hur man startar ett förändringsarbete. Jag slänger ur mig lite ”tips” i våra privata konversationer.

Min förskola var utan underdrift en av de fulaste och mest tråkiga jag någonsin satt min fot på. Det var därför jag tog jobbet! Jag kände att här finns mycket att göra, jag kände att jag med små medel kunde göra stora förändringar eftersom nivån var så låg. Jag började jobbet i augusti 2018.

EFTERBILD! Vår första trappa byggde vi redan efter någon vecka.

FÖREBILD. För att beskriva den typ av "rörighet" vi vill ta bort. Här står alltså trappan idag. 

ATELJÈN I CENTRUM. Gammal sliten hylla, men det var det vi hade... 

FÖREBILD! Ingen ateljé., bara ett visuellt buller! Här står hyllan med färg idag. Samma plats som ovan, lite annan vinkel bara.

Hur börjar man? 
Allt beror nog på vilken grupp kollegor man har att göra med. Kunskapsnivå, förutsättningar, engagemang. Hur ser det ut? För min del var det en ”nystart” med flera nyanställda. Jag togs emot med öppna armar och man ville förändra. Den grunden är jag tacksam för. Om det inte är så, om kollegorna inte är medvetna om att de miljöer ni har inte är tilltalande så får man kanske börja i diskussioner kring miljöerna. Men innan detta kan du som vill förändra, fundera över följande:

- Vilken roll har du? Dvs. vilket ”mandat” har du från chef? Om chefen vill att du ska genomföra förändring vad gäller miljö och material, vilket stöd får du i så fall? Kan rektor uttala detta tydligt, att ni ska bedriva ett förändringsarbete, och att hen utsett dig/er som drivande i arbetet?

- Vilket stöd finns i organisationen? Pedagogistor? Ateljéristor? Andra förskolor som har andra miljöer och som du anser att ni kan ”ta sikte mot?” Gör besök på förskolorna nära er, i er egen organisation till att börja med, om det finns bra exempel på nära håll.

- Vilket stöd finns i era dokument? SKA, pedagogisk dok. verktyg, värdeord, texter om era miljöer osv? Glöm inte Lpfö-18. Vad står det? Vad finns det för vision?

När ni har funderat på ovanstående kan det vara läge att konkretisera det. Har ni i era visioner/texter/värdeord beskrivit att ni ska ha ”tilltalande” pedagogiska lärmiljöer, måste du börja med att fundera vad du anser vara tilltalande. Leta exempel på insta, Pinterest mm. Gör ett inspirationsbildspel. Att tolka dessa fina ord blir otroligt betydelsefullt, då de oftast betyder helt olika saker för olika personer.

Involvera kollegor!
Samtidigt behöver kollegorna involveras och tankarna behöver komma igång. När vi startade vårt förändringsarbete fick kollegorna uppgifter på APT. De fick en och en gå runt i våra miljöer. Med sig hade de ett A4 papper där våra T:n fanns. Tilltalande, Tillgängligt, Tillåtande. De fick skriva positiva exempel på alla T:n, samt förbättringspotential kring varje T. Det blev sedan en givande diskussion kring vad vi alla tyckte och tänkte. Jag upptäckte att uppgiften var ganska svår, vi behövde verkligen konkretisera de fina orden. Jag hade förberett mig med en Power point med exempel på tilltalande miljöer. Det var bilder från olika förskolor, Instagram och Pinterest. Jag visade bilder på grundläggande möbler i miljön som jag ville inspirera med, bla byggbord och trappor!

Vi utgick från det vi hade när vi startade. Under det första halvåret hade vi inte en enda krona att handla för. Men jag planerade för inköp, tänkte långsiktigt. Kollegorna kom med idéer och mottog mina idéer med glädje. I januari -19 kunde vi handla!

Vad har vi? Möblerna var vita och naturfärgade, björk mm. Vi tog fasta på detta, och tillförde mer naturmaterial, och håller vår ”färgskala”. Grått finns i form av våra mattor, och de flesta trappor har grått golv. Naturmaterial är gratis! Vi har mycket kottar, pinnar, träbrickor osv. Vi tillför även återbruk i form av tyg (tänk på färgskalan) kartong, papprör osv.

Rensade bort: Alla mönstrade mattor. Det spelar liksom ingen roll att det finns en tanke bakom dem; matematik, etnicitet, bilmattor eller vad det nu kan vara. Det blir oftast rörigt i miljön med mönstrade mattor. Några få enfärgade har vi behållit.
Inköp: Grå ”Hodde”-mattor, Ikea.

Rensade bort: Rörigt på väggar, hyllor, bänkar. Vi tog ner i princip allt från väggar och skåp. Affischer, krimskrams, papper, post-it lappar, fula alfabet osv.
Istället gjorde vi: Vi gjorde platser för pedagogernas papper, på ett och samma ställe. Barnens teckningar och målningar hamnade snyggt monterade på väggen, på specifika platser. Så småningom fylldes miljöerna med mer dokumentation, bilder osv. Denna dokumentation förtydligade platserna kring lera, teckning och måleri.

Möblerade om: Vi placerade ateljéerna i centrum på varje avdelning. Istället för att ha måleri i ”tvättrummet” längst bort är det i mitten/stora rummet vi målar. Vi gjorde även tydliga platser i ateljéerna för tre estetiska uttryck: tecknande, måleri och lera.

Låt det vara en process!
Efter ett och ett halvt år hade vi landat lite. Alla "svar" kring hur man ska möblera osv är svåra att tänka ut från början. Låt det bli en process. Vissa saker måste man prova sig fram med. Vi har nyligen gjort en gemensam matsal för de två äldsta avdelningarna. En av de yngre har även en egen matsal. Av fyra avdelningar har alltså tre, en separat plats för att äta vid. Det är en otrolig fördel, då de flesta inte behöver flytta bort material som man är mitt uppe i att arbeta med, bara för att man ska äta. Har man lokalerna, skulle jag absolut rekommendera matsal! Vi valde att göra om vår "digitala ateljé" till matsal. Det kändes förlegat att ha digital teknik i ett rum som sällan används. Den digitala tekniken ska vara i centrum, precis som ateljén, tänker jag.


EFTER! Så här ser det ut just nu på en av yngrebarnsavdelningarna. Naturmaterial och en färgskala som är lugn.

FÖRE... Här är det rörigt, oinspirerat, tråkigt... Samma rum, nästan samma vinkel som ovan. 

Hitta er egen stil!
En viktig aspekt är det här med färgskalan. Ni ser ovan exempel på ett rum där vi medvetet valt naturlig färgskala. Vi har färg också, men i ett annan rum. Se nedan! Om man maxar på med all färg och allt mönster överallt blir det väldigt rörigt. Sortera färgerna så att det i så fall finns ett par färger som kompletterar varandra. Tänk på möbleringen, ha inte för många olika färger på möbler. Hitta er egen stil! Vi jobbar på en gammal förskola, med slitna golv och väggar, och även möbler till viss del. Men man får göra det bästa av situationen, och utgå från det som finns.




Jag hoppas att mitt blogginlägg kan vara till hjälp! Följ gärna mig på instagram: @denforundrade 
Tack för att du läst! Lycka till! Om du undrar något, skriv gärna meddelande på insta! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt

Varför och hur -om trappornas möjligheter!

Att organisera för flexibilitet!